Verkkokaupan perustaminen on tänä päivänä yhä suositumpi tapa aloittaa oma liiketoiminta. Verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa laajan asiakaskunnan sekä toimia joustavasti ympäri vuorokauden. Mutta yhtä tärkeä kuin verkkokaupan toimivuus ja valikoima on myös sen oikea nimi eli verkkotunnus. Verkkotunnus on verkkokauppasi osoite, joka kannattaa valita huolellisesti ja harkiten. Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme verkkokaupan verkkotunnusta ja sen valintaa tarkemmin.

Verkkotunnuksen merkitys

Verkkotunnus on tärkeä osa verkkokaupan brändiä ja se määrittää miten asiakkaasi löytävät sinut verkosta. Verkkotunnus toimii yrityksesi nimenä verkossa ja siksi sen tulisi olla selkeä ja helposti muistettava. Ilman verkkotunnusta asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi, joten sen merkitys on todella suuri.

Verkkotunnus ei ole vain nimi, vaan se sisältää myös tärkeitä teknisiä tietoja. Verkkotunnus antaa tietoa verkkokaupan omistajasta, sen sijainnista ja sen rekisteröijästä. Verkkotunnus myös erottaa verkkokauppasi muista ja antaa sinulle yksinoikeuden käyttää sitä.

Verkkokaupan verkkotunnusvalinta

Kun suunnittelet verkkokauppaa, on tärkeää pohtia millaisen verkkotunnuksen haluat. Yleensä verkkotunnukset ovat muodossa www.nimisi.fi tai www.nimisi.com, mutta myös muita päätevaihtoehtoja on tarjolla. Suosituimpia verkkotunnuksen päätevaihtoehtoja ovat .fi, .com, .net, .org ja .eu.

Kun valitset verkkotunnusta, on hyvä miettiä millaisen kuvan haluat luoda yrityksestäsi ja sen brändistä. Verkkotunnuksesi tulisi olla helposti muistettava ja selkeä, jotta asiakkaat löytävät sinut helposti. Verkkotunnuksen tulisi myös olla mieluiten samankaltainen tai sisältää yrityksen nimi. Näin saat brändisi näkymään selkeästi ja yhtenäisesti myös verkkotunnuksen kautta.

Jos verkkokaupassasi myydään vain tietyllä alueella, kannattaa harkita maakohtaista verkkotunnusta esimerkiksi .fi tai .de. Tällöin asiakkaat ymmärtävät heti mistä alueelta yrityksesi toimii ja tunnistavat helpommin olevansa oikeassa paikassa.

Verkkotunnuspalvelun valinta

Kun olet päättänyt millaisen verkkotunnuksen haluat, on aika valita verkkotunnuspalvelu, joka hoitaa rekisteröinnin ja ylläpidon puolestasi. Verkkotunnuspalveluiden tarjoajia on paljon ja niiden tarjoama palvelu ja hintataso vaihtelevat. Siksi on tärkeää vertailla eri vaihtoehtoja ja valita itselleen sopivin.

Kun valitset verkkotunnuspalvelua, tarkista mitä palveluita se tarjoaa. Yleensä palvelut sisältävät itse verkkotunnuksen rekisteröinnin, verkkotunnuksen hallinnan sekä DNS-palvelun. DNS-palvelun avulla saat ohjattua verkkotunnuksesi esimerkiksi webhotelliisi tai muualle tarpeen mukaan.

Webhotelli ja hosting

Kun verkkotunnus ja verkkotunnuspalvelu on valittu, tarvitset vielä webhotellin eli tilan jonne voit tallentaa verkkokauppasi tiedot. Webhotelli tarjoaa palvelimelle pääsyn ja mahdollistaa verkkokauppasi toiminnan verkossa. Webhotellin kautta voit myös hallita verkkokauppasi tiedostoja ja palveluita.

Hosting eli sivuston isännöinti on olennainen osa verkkokauppaa, sillä sen avulla pidät sivustosi toiminnassa ja näkyvillä verkossa. Hyvän hosting-palvelun avulla varmistat, että verkkokauppasi latautuu nopeasti ja pysyy yllä kävijämäärän kasvaessa.

Yhteenveto

Verkkokaupan verkkotunnus on tärkeä osa brändiäsi ja sen valinnassa kannattaa olla huolellinen. Selkeä ja helposti muistettava verkkotunnus auttaa asiakkaitasi löytämään verkkokauppaasi ja erottaa sen muista. Muista myös valita sopiva verkkotunnuspalvelu ja webhotelli, jotta verkkokauppasi toimii moitteettomasti verkossa. Huolellisella valinnalla varmistat, että verkkokauppasi menestyy ja saavuttaa haluamasi asiakaskunnan.